اختلال اضطراب جدایی در كودكان چه مضراتی دارد؟

طبیعی است که کودک شما هنگام خداحافظی و جدایی از والدین خود احساس اضطراب و نگرانی داشته باشد. گریه، ناراحتی و یا حتی چسبندگی به آن ها، واکنش سالم و طبیعی جدایی از والدین و یک مرحله عادی از رشد کودکان در سال های اولیه است. اضطراب جدایی در كودكان ممکن است تا قبل از یک سالگی شروع شود و تا چهار سالگی در کودک از بین برود و یا در مواردی مجددا ظاهر شود. حتی هنگامی که کودک شما بزرگ تر می شود نیز کمی ناراحتی و نگرانی هنگام جدایی از والدین امری طبیعی است.
با این حال اضطراب جدایی در كودكان در برخی از موارد با مرور زمان از بین نمی رود. حتی وقتی والدین تمام تلاش خود را می کنند نیز کودک در سال های ابتدایی مدرسه دچار مشکلاتی می شود که ممکن است حتی به صورت متوالی تکرار شوند. اگر اضطراب جدایی در كودكان به اندازه ای باشد که در روند یادگیری کودک و یا انجام فعالیت های روزانه او اختلال ایجاد کند، به نظر می رسد مشکل کمی بزرگتر باشد و شما با اختلال اضطراب جدایی در كودكان روبرو هستید.
اگر اضطراب جدایی در كودكان  به صورت طبیعی در کودک شما وجود داشته باشید با انجام توصیه ها و تدابیری که بعدا ذکر خواهیم کرد می توانید روند جدایی کودک را تسهیل کنید. در صورتی که اضطراب جدایی در كودكان در فرزند شما به صورت یک اختلال جدی بروز کرده باشد، باز هم جای نگرانی نیست. در ادامه مقاله با معرفی روش های درمان علائم اضطراب جدایی در كودكان کمک خواهیم کرد تا شما و کودک دلبندتان زندگی شادتر و سالم تری را تجربه کنید.

چگونه اضطراب جدایی در كودكان را آسان تر مدیریت کنیم؟

اگر اضطراب جدایی در كودكان در فرزند شما طبیعی و نرمال است و در زندگی شخصی او مشکل خاصی به وجود نمی آورد، شما می توانید با انجام توصیه های زیر روند جدایی را در کودکان تسهیل نمایید :

جدا بودن را تمرین کنید : برای عادت دادن تدریجی کودکان به جدایی، می توانید به صورت مقطعی جدایی های کوتاه مدتی بین خود و کودتان ایجاد کنید. مسافرت های کوتاه مدت و استفاده از پرستار کودک به کاهش اضطراب جدایی در كودكان کمک می کند.

برای جدایی آگاهانه از کودکان، زمان بندی مناسبی داشته باشید : برای مثال زمان قبل از خواب کودک و یا غذا خوردن او زمان مناسبی برای غیبت شما نیست. کودک در این زمان ها بیشتر از هر زمان دیگری به شما نیاز دارد. بنابراین سعی کنید زمان های مناسب برای تمرین جدایی را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنید.

یک آئین و عادت خداحافظی سریع بین خود و کودکان ایجاد کنید : آئین ها و عادت ها هرچه قدر هم که کوچک باشند، برای کودکان آرامش بخش هستند. یک بوسه کوتاه، درست کردن یک علام قلب با دست و یا یک چشمک کوچک هنگام خداحافظی می تواند تبدیل به آئین خداحافظی شما شود.

خداحافظی را زیاد طولانی نکنید : هنگام خداحافظی به کودک خود بگویید که کجا می روید و به او این اطمینان را بدهید که زود برخواهید گشت. خداحافظی کردن را تبدیل به یک مراسم طولانی نکنید تا در ذهن کودک امر عادی جلوه کند.

وعده های خود را فراموش نکنید : اگر به کودک خود قول داده اید تا سر ساعت مشخصی منزل باشید، حتما به وعده خود عمل کنید. این کار موجب می شود تا کودک هنگام جدایی مطمئن باشد که شما باز خواهید گشت.

پرستار فرزند خود را تغییر ندهید : اگر برای مراقبت و نگهداری از کودک خود از خدمات پرستاران کودک استفاده می کنید، بهتر است که برای کاهش اضطراب و یا اطمینان بخشی از دلبستگی های کودک خود، پرستار فرزند خود را تغییر ندهید.

برنامه های ترسناک تلوزیون را به حداقل ممکن برسانید : اگر کودک شما تلوزیون می بیند بهتر است برنامه های ترسناک آن را از لیست برنامه های او حذف کنید.

تسلیم نشوید :در مواردی که کودکان برای ماندن شما پافشاری می کنند، سعی کنید با اطمینان بخشی از بازگشت خود فرزندتان را آرام نگهدارید و به راحتی تسلیم خواسته های او نشوید.

هنگام بی قرار کودک او را سرزنش نکنید : سعی کنید مشکل کودک را درک کنید. با گفتن عباراتی مانند “مثل بچه ها نباش” او را مضطرب تر نکنید.

خلاقیت داشته باشید : به عنوان والدین کودک شما بهتر از هر کسی دیگری می دانید کودک شما چه طور تحت تاثیر آموزش مثبت قرار می گیرد. برای مثال می توانید برای کودک داستان تعریف کنید. داستان کودکی که یک روز پدر و مادرش از خانه برای مهمانی بیرون رفتند و با طی ماجراهایی در نهایت به منزل بازگشتند.

با انجام توصیه های ذکر شده می توانید  اضطراب جدایی در كودكان که به صورت عادی و طبیعی باشد را بهتر مدیریت کنید. اما اگر با انجام تمامی این نکات باز هم این مساله برای کودک شما تکراری به نظر می رسد اضطراب جدایی در کودکان به صورت یک اختلال جدی در او بروز کرده است

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست و تفاوت آن با اضطراب جدایی در كودكان چیست؟

اضطراب جدایی در كودكان در برخی موارد تبدیل به اختلال می گردد. اختلال اضطراب جدایی در كودكان یک مرحله عادی از رشد “نیست” بلکه یک مشکل عاطفی جدی است. تشخیص اینکه آیا اضطراب جدایی در كودكان در کودک ما امری طبیعی است یا تبدیل به یک اختلال شده است گاها برای والدین گیچ کننده است.
تفاوت بین اختلال اضطراب جدایی در كودكان و اضطراب جدایی در كودكان، در میزان عواقب ترس های کودک است. به این معنی که آیا ترس های کودک موجب مختل شدن فعالیت های طبیعی او می شود یا خیر. اختلال اضطراب جدایی در كودكان موجب می شود تا کودکان یه محض جدایی از والدین خود شروع به شکایت کردن از وضعیت جسمی و روحی خود کنند. برای مثال به مدرسه نروند یا اعلام کنند که دچار دل درد یا سردرد هستند و باید هرچه سریع تر به خانه بروند. اگر اضطراب جدایی در كودكان برای شما تبدیل به یک نگرانی جدی شده است و نمی دانید که این نگرانی طبیعی است یا خیر با افق سلامت همراه بمانید تا علائم اضطراب جدایی در کودکان  را همراه هم بررسی کنیم

علائم اضطراب جدایی در کودکان وقتی که به صورت یک اختلال جدی بروز می کند :

اختلال اضطراب جدایی در كودكان موجب می شود تا کودک دائما در حالت نگرانی و ترس باشد. علائم اضطراب جدایی در کودکان با موارد زیر شناخته می شود :

 

کودک دائما نگران این است که اتفاق ناگواری برای یکی از عزیزان او بیوفتد. یکی از مهم ترین علائم اضطراب جدایی در کودکان این است که کودک فکر می کند در غیاب او اتفاق بدی برای والدین او خواهد افتاد. برای مثال کودک دائما نگران این است که والدین او بیمار شوند و یا آسیبی به ایشان برسد.

 

کودک از این می ترسد که بر اثر یک اتفاق پیش بینی نشده، جدایی بین او و والدینش دائمی شود. برای مثال کودک ممکن است تصورکند که هنگامی که از شما جدا می شود گم شود و یا مورد آدم ربایی قرار گیرد.

 

کودک از رفتن به مدرسه امتناع می کند. از جمله مهم ترین علائم اضطراب جدایی در کودکان عدم تمایل کودک برای رفتن به مدرسه است. کودک ممکن است ترس غیر منطقی برای مدرسه رفتن داشته باشد و حاضر باشد تا برای ماندن در خانه هرکاری انجام دهد. برای مثال حتی حاضر است تمارض کند که دارای بیماری است

ممکن است مشکلاتی در خواب کودک رخ دهد. علائم اضطراب جدایی در کودکان شامل اختلالات خواب در کودکان نیز می گردد. کودک نگران است که هنگام خواب تنها باشد و یا کابوس هایی در مورد جدایی از والدین خود ببیند.

 

کودک هنگام جدایی به دست و پای والدین می چسبد. یکی دیگر از علائم اضطراب جدایی در کودکان که در بین آن ها زیاد دیده می شود، چسبیدن کودک به پدر و مادر و یا پرستار خود برای مدت زمان طولانی است.

 

یکی دیگر علائم اضطراب جدایی در کودکان این است که از وقتی کودک بیرون از خانه است به شدت احساس نگرانی و پریشانی می کند. و به دنبال بهانه ای تا هرچه سریع تر به خانه برگردد.

 

بروز برخی بیماری های جسمی مانند سردرد و یا معده در در کودک به صورت متوالی رخ می دهد. در واقع به علت اضطراب و تنشی که کودک تحمل می کند برخی از علائم بروز اضطراب در او نمایان می شود.

دلیل بروز علائم اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

علائم اضطراب جدایی در کودکان در واقع به این دلیل رخ می دهد که کودک در درون خود احساس ناامنی می کند. برای بررسی دلایل بروز علائم اضطراب جدایی در کودکان نگاهی به زندگی او بیاندازید و ببینید چه چیزی تعادل زندگی او را برهم می زند، او را تهدید می کند و یا روال عادی زندگی رو را دچار اختلال کرده است. اگر بتوانید عامل اصلی را پیدا کنید، یک قدم به درمان علائم اضطراب جدایی در کودکان نزدیک شده اید.
دلایلی که عمدتا موجب بروز علائم اضطراب جدایی در کودکان می شود به شرح زیر است:

 

تغییرات به وجود آمده در محیط اطراف کودک : تغییراتی مانند تغییر محله و تغییر مدرسه

به وجود آمدن شرایط استرس زا : شرایطی که موجب اعمال تنش و استرس زیادی به کودک شده است. شرایطی مانند طلاق والدین و یا فوت یکی از اعضای خانواده می تواند از جمله دلائل بروز اضطراب جدایی در کودکان باشد.

داشتن یک پدر و مادر سختگیر و محافظه کار : بعضی اوقات، داشتن یک پدر و مادر سختگیر و محافظه کار موجب می شود تا کودک همیشه دارای استرس باشد. در این صورت کودک و والدین، استرس و اضطراب خود را متقابلا در یکدیگر تقویت می کنند.

دلبستگی های نا امن : دلبستگی عاطفی ارتباط بین کودک و والدین و یا سرپرست خود است. در حالیکه دلبستگی های امن آرامش و اطمینان خاطر بیشتری در کودک به وجود می آورد، هر اقدامی که در ذهنیت کودک موجب ایجاد ناامنی شود ممکن است منجر به بروز علائم اضطراب جدایی در کودکان شود.

درمان علائم اضطراب جدایی در کودکان چگونه انجام می شود؟

توجه داشته باشید اگر علائم اضطراب جدایی در کودکان یک شبه در کودک شما بروز کرده است، ممکن این اختلال مربوط به رخ دادن یک اتفاق ناگهانی و غیر منتظره برای کودک باشد. در این صورت روش درمانی متفاوتی باید برای او اعمال شود. اگر در مورد تشخیص وجود اضطراب جدایی در کودکان دچار تردید هستید، می توانید با مراجعه به کلینیک درمان اضطراب جدایی در کودکان به کمک درمانگر متخصص به بررسی علائم اضطراب جدایی در کودکان و راه های درمان و یا کاهش آن بپردازید.

متخصصان به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید علائم اضطراب جدایی در کودکان را برطرف کنید و دلیل بروز افکار اضطراب آور را شناسایی کنید. او هم چنین به کودک تان آموزش می دهد تا بتواند راه های حل مساله را در خود تقویت کند. درمان حرفه ای برای از بین بردن علائم اضطراب جدایی در کودکان به شرح زیر است:

گفتگو درمانی : گفتگو درمانی یک فضای امن برای بیان احساسات کودک شما ایجاد می کند. درمانگری که به صحبت های کودک کاملا گوش دهد و او را به سمت کنترل اضطراب خود راهنمایی کند.

بازی درمانی : بازی کردن با کودکان معمولا یک راه متداول و موثر برای پی بردن به احساسات درونی کودکان و هدایت آن ها است.

مشاوره به همراه خانواده : مشاوره کودک به همراه خانواده می تواند به کودک کمک کند تا با آسودگی بیشتری با افکار اضطراب آور خود مقابله کند.

مشاوره در مدرسه : یکی دیگر از روش هایی که برای درمان علائم اضطراب جدایی به کار می رود، مشاوره در مدرسه است. این کار کمک می کند تا بتوانید علائم اضطراب جدایی در کودکان را در محیط مدرسه و اجتماع به حداقل برسانید.

درمان دارویی : برای درمان اختلال های شدید اضطراب جدایی در کودکان، می توان از دارو نیز استفاده نمود. درمان دارویی باید به همراه سایر روش های درمان علائم اضطراب جدایی در کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

گردآورنده: خانم یعقوبی (مربی پیش دو)

تایید کننده: خانم هامونی(مدیریت آموزشگاه)

منبع: افق سلامت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20