آیا ورزش پیلاتس برای کودکان هم مناسب است؟

حتما شنیده اید که این ورزش محدودیت سنی و جنسی ندارد، پس کودکان شما هم می توانند حرکات آن را انجام دهند. جوزف پیلاتس به عنوان کسی که این ورزش را ابداع کرد، آموزش آن به کودکان از سنین کم را تصور می کرد، تا عادات حرکتی درست در آنها تقویت شده و به بزرگسالی منتقل شود.

آیا نگران این هستید که فرزندتان ساعات طولانی مشغول بازی های ویدئویی است؟

آیا به دنبال تمرین های سرگرم کننده هستید تا بتواند به کودکتان کمک کند آمادگی جسمانی و هوشیاری ذهنی داشته باشد؟

توصیه ما پیلاتس است. این ورزش، تمرینات ایمن و در عین حال موثری برای تناسب اندام فرزندتان دارد. از شما می خواهیم به عنوان یک راه جایگزین برای ادامه ی حرکت و فعال نگه داشتن فرزندان خود آن در نظر بگیرید.

از چه سنی می توان پیلاتس را شروع کرد؟

به طور کلی این ورزش فوق العاده برای کودکان هشت سال به بالا و تحت نظارت مربی بزرگسال مناسب است. اما گفتیم محدودیت سنی وجود ندارد، پس اگر فرزند شما قابلیت درک حرکات و تمرینات را دارد می تواند در این کلاس ها شرکت کند. اگر به فکر ثبت نام فرزند خود در کلاس پیلاتس هستید باید مطمئن شوید که مربی، تجربه ی آموزش پیلاتس داشته باشد و در واقع تخصص، تجربه و دانش کافی داشته باشد.

اگر فرزند شما مبتدی است باز هم مشکلی وجود ندارد، به دلیل اینکه این رشته ی ورزشی دارای هر دو دسته حرکات قدرتی ملایم و چالش برانگیز است که اکثر افراد برای انجام آنها مشکلی نخواهند داشت. پس هم برای مبتدی ها و هم افرادی که مرتب ورزش می کنند مناسب است.

فواید ورزش پیلاتس برای کودکان چیست؟

1– عادات حرکتی خوب

پیشگیری بهتر از درمان است. ثابت شده است که ورزش و فعالیت به طور کلی خطر آسیب اسکلتی عضلانی را کاهش می دهد و همچنین ابتلا به بیماری های مختلفی مانند دیابت، بیماری قلبی و برخی سرطان ها را کاهش می دهد. این بدان معناست که تحرک و ورزش کردن کودکان می تواند به سلامت آنها در طول زندگی کمک کند.

نحوه ی استفاده از بدن، چگونگی پرورش یافتن آن همراه با رشد کردن ما را، تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر از ستون فقرات خود در دامنه حرکتی مناسبش استفاده نکنیم، اما زمان زیادی را در حالت نشسته صرف کنیم، خشک و سخت می شود. بدن ما در انطباق با آنچه که به آن یاد می دهیم شگفت انگیز عمل می کند.

اگر آن را به ورزش منظم عادت دهیم، و از مفاصل در دامنه ی کامل حرکتی استفاده کنیم، به احتمال زیاد با افزایش سن، تحرک و پویایی مفاصل را حفظ خواهیم کرد. این در مورد عضلات هم صدق می کند. باید از آنها استفاده شود تا قوی شوند وگرنه به عدم استفاده عادت می کنند.

آموزش آلگوهای صحیح حرکتی از دوران کودکی باعث می شود تا فعالیت عضلانی و قدرت خوبی داشته باشند و کمتر دچار آسیب شوند. پیلاتس برای کودکان همچنین یک راه عالی برای حمایت از فعالیت های دیگر است. اگر کودک شما به یک ورزش علاقه دارد، پیلاتس یک مکمل عالی برای جلوگیری از آسیب و کمک به او در انجام ورزش مورد علاقه اش است.

2- قدرت عضلانی

در مورد تمرین قدرتی در کودکان و اینکه بهترین زمان برای شروع تمرینات مقاومتی چه زمانی است بحث هایی وجود دارد. پیلاتس روشی بسیار ایمن برای به کار انداختن عضلات کودکان شما متناسب با وزن بدن آنهاست. بهترین راه برای اطمینان از ایمن بودن کودکان و نوجوانان در انجام تمرینات قدرتی، آموزش تکنیک و فرم صحیح است.

داشتن آگاهی و قدرت عضلانی خوب، از بدن کودکان در زمان رشد حمایت می کند. قدرت عضلانی همچنین به کاهش اضافه بار مفاصل یا تاندون ها در طول فعالیت ها و ورزش های عادی روزمره کمک می کند. این به نوبه خود خطر آسیب را کاهش می دهد. بسیاری از آسیب هایی که در کلینیک فیزیوتراپی می بینیم به دلیل فشار بیش از حد در زمان کار و فعالیت است. اگر عضلات قوی‌تر باشند، تحمل بدن در برابر فشار، افزایش می یابد، بنابراین احتمال آسیب دیدگی کمتر می‌شود.

 

3- تعادل و هماهنگی

از فرزندتان بخواهید یک حرکت تعادلی انجام دهد. ممکن است تعجب کنید اگر متوجه شوید که شما ثبات بیشتری نسبت به آنها دارید! این معمولا یکی از مشکلات اصلی کودکان در حال رشد است. همانطور که کودکان رشد می‌کنند استخوان‌هایشان بلندتر می‌شود و بافت‌های نرم باید در پاسخ به آن سازگار شوند و رشد کنند. تغییرات مداوم یا به ویژه جهش ناگهانی رشد می تواند باعث هماهنگی ضعیف و عدم تعادل شود.

داشتن هماهنگی بهتر بر چابکی و عملکرد آنها در ورزش نیز تاثیر می گذارد. بنابراین پیلاتس در این مورد می تواند به کودکان کمک کند. تعادل و هماهنگی همراه با قدرت، به افزایش آگاهی بدن کمک می کند. به کودکان کمک می کند تا با جهش رشد کنار بیایند و کنترل خوبی بر عضلات و مفاصل خود داشته باشند.

4- اعتماد به نفس بدن

ورزش به اعتماد به نفس بدن کمک می کند. در واقع به جای تاکید بر ظاهر بدن بر این که بدن شما قادر به انجام چه چیزی است تاکید می شود. این امر حتی از سنین پایین هم برای دختران و هم برای پسران مهم است. تمام موارد قبلی یعنی قدرت، تعادل و هماهنگی می توانند به افزایش اعتماد به نفس بدن کمک کنند. می تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا با بدن خود احساس راحتی کنند.

نوجوان های زیادی در این زمان ورزش را ترک می کنند پیلاتس راهی در دسترس است تا بتوانند فعال بمانند بدون اینکه حرکات ورزشی سخت و تحت فشاری را انجام دهند. برای آن دسته از کودکانی که چندان اهل ورزش نیستند یا هنوز ورزش یا فعالیتی را پیدا نکرده اند که به آن علاقمند باشند، پیلاتس راهی عالی برای حرکت دادن آنها بدون ایجاد حس رقابت است.

 

5- مدیریت استرس و آگاهی ذهن

پیلاتس اغلب به عنوان یک ورزش ذهن و بدن توصیف می شود. یکی از اصول اصلی ما تمرکز است، برای تمرین این ورزش باید تمرکز خود را به بدن و حرکت آن معطوف کنید. این باعث افزایش آگاهی بر بدن می شود و بر نحوه حرکت آن و نحوه دستیابی به حرکت تمرکز می کند. در نتیجه تمرکز بر استرس های بیرونی را دور می کند و می تواند بسیار آرام بخش باشد.

ما در دوره ای زندگی می کنیم که به نظر می رسد اضطراب و استرس در نوجوانان و جوانان در حال افزایش است. ورزش به این روش می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد. ورزش انتقال دهنده های عصبی را در مغز تقویت می کند که خلق و خوی را بهبود بخشیده و احساسات را آرام می کند. نکته مهم در مورد ورزش پیلاتس برای کودکان این است که می توان آن را در هر مکانی و بدون تجهیزات انجام داد، بنابراین یک راه حل آسان برای کاهش استرس است. کلاس آنلاین پیلاتس پیوجیم بهترین فرصت برای شروع این ورزش برای کودکتان است.

6- وضعیت بدن

تمایل به بهبود وضعیت بدن دلیل رایجی است که ممکن است پیلاتس را شروع کنید. ما اغلب می شنویم که مراجعان ما می خواهند وضعیت بدنی خود را بهبود بخشند یا احساس می کنند که زمان زیادی را در وضعیت “بد” سپری می کنند.

همچنین اغلب می شنویم که والدین در مورد وضعیت قرارگیری بدن فرزندانشان به خصوص در هنگام استفاده از صفحه نمایش، چه لپ تاپ، تبلت و … صحبت می کنند. وضعیت نامناسب طولانی مدت می تواند باعث سفتی در ستون فقرات شود که به درد پشت و گردن یا سردرد منجر می شود.

گردآورنده: سرکار خانم ابریشمی(مربی پیش یک)

تاییدکننده: سرکار خانم هامونی(مدیریت پیش دبستانی)

منبع: پیوگیم


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20