بازی های ذهنی برای کودکان

آیا می دانید چقدر مهم است که مغز کودک خود را قبل از اینکه 5 ساله شود، پرورش دهید؟کارشناسان می گویند که “90 درصد از کل مغز در سن پنج سالگی اتفاق می افتد”.اگر ما در سالهای اولیه در مورد آموزش فکر نکنیم، کودکان ما در زمان شروع مهد کودک در معرض خطر خواهند بود.یادگیری به مدارس، کتاب ها یا فعالیت های خسته کننده محدود نمی شود.در حقیقت این بهترین مرحله از آموزش فرزند شما است که هر دوی شما می توانید لذت ببرید!بهترین راه برای تحریک فرزند شما برخی از فعالیت های ساده و سرگرم کننده است که می تواند به کودک کمک کند که مهارت های کلامی و حرکتی او را سرعت بخشد.از الان شروع کنید! با هر فعالیتی که مفید است شروع کنید و ببینید که فرزند شما در چه زمانی رشد خوبی خواهد داشت؟بازی ها به ترتیب مناسب بودن سن هستند.والدین کودکان نوپا می توانند با بازی های جذاب تر از نمونه های 14 تایی بازی ذهنی برای کودکان شروع کنند.

بازی ذهنی برای کودکان بازی های تک نفره :
بلوک های خانه سازی :

ساختنی ها یکی از اساسی ترین بازی هایی است که در طول سال ها تکامل یافته است اما هرگز از بین نرفته است.همه چیزی که شما نیاز دارید، مجموعه ای از بلوک ها است، ترجیحا در رنگ ها و اشکال مختلف.از شکل و تشخیص رنگ تا تخیل و خلاقیت و تحریک ذهن، تمام جنبه های رشد کودک در معرض آن قرار می گیرند

بازی پازل :

پازل ها بازی هایی هستند که هرگز نباید از دستش بدید!از هماهنگی چشم و دست گرفته تا استدلال منطقی همه جنبه ها را در بر میگیرند.بزرگترین مزیت آن افزایش اعتماد به نفس است که از تکمیل پازل حاصل می شود که منجر به تقویت عزت نفس می شود.

شکار کلمه :

با استفاده از الفبا – کارت، بلوک یا آهن ربا، کلمات مختلفی شکل میگیرند،سپس از کودک خود بخواهید که فلش کارتها را با کلمه ها تطبیق دهد.
برای مثال کلمه مورد نظر گربه است.شما باید تصویری از فلش کارت را به او نشان دهید و کودک باید کارت را نزدیک کلمه درست قرار دهد.این بازی می تواند تشخیص حروف الفبا، حافظه و همچنین قابلیت تشکیل کلمه را افزایش دهد.

نقش بازی کردن :

معلم،دکتر ،پرستار یا جادوگر بد،جادوگر خوب، گزینه های زیاد و بی پایانی برای نقش بازی کردن وجود دارد.نقش بازی کردن یک راه عالی برای تقویت قوه تخیل و خلاقیت کودکان است.این بازیها همچنین می تواند به کودکان کمک کند که از لحاظ روحی و اخلاقی در برخورد با جامعه مفیدتر عمل کنند

مزایای بازی ماز :

توسعه مهارت هماهنگی چشم و دست :
فرزند شما برای اولین بار این مسیرهای پیچ و خم در سراسر صفحه را اسکن میکند تا راه حلی پیدا کند.
این اسکن کردن یا مرور اجمالی که کودک انجام میدهد، یک مهارت بسیار مهم برای خواندن و نوشتن است.
تقویت مهارت های حرکتی :
در بازی ماز، فرزند شما بایدخطی را در بین پیچ و خم ها (بدون دست زدن به خطوط بیرونی) بکشد.برای انجام دادن این کار کودک نیاز دارد تا مدادش را با انگشتش کنترل کند و ماز جزء یکی ازبازی های حرکتی کودکان است.
توانایی حل مسئله :
ماز یک مسئله است با پیچ و خم های زیاد.کودک نیاز به تحلیل مسئله و سپس کشف راه حل دارد.چطوری؟ مسیرهای مختلف را پیدا کرده و پیچ و خم ها را دنبال کنید تا به مقصد برسید.توانایی حل مسئله یکی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز در زندگی روزمره است.

بازی ذهنی برای کودکان ،بازی های گروهی :
با اینکه بازی ذهنی برای کودکان بصورت تک نفره یک راه عالی برای پیوند بین والدین و فرزندان است،اما بسیار مهم است که مهارت های اجتماعی کودکان خود را نیز توسعه دهیم.جدا از بحث توسعه مهارت های اجتماعی، بازی های گروهی اشتراک گذاری ، همدلی و توسعه مهارت های ارتباطی را به کودکان آموزش می دهند.این آغاز راه است که در نهایت به افزایش اعتماد به نفس در کودکان منجر می شود.

بازی های تخته ای :

بازیهایی مثل مارو پله،منچ،شطرنج و…جزء بهترین بازیهای تخته ای هستند.این بازیها به کودک شما صبر و نوبتی بودن را آموزش میدهد.این مدل بازیها بعنوان یک بازی ذهنی برای کودکان فوق العاده موثرند.پای خود را لمس کنید، بچرخید، رنگ قرمز را پیدا کنید، دست خودتان را بچرخانید، پرش کنید، دست خود را بالا ببرید.این لیست می تواند ادامه پیدا کند، اما کودک شما از این بازی خسته نخواهد شد.بهترین بازی گروهی که کودکان میتوانند با بزرگسالان و یا بچه های کمی بزرگتر از خود بازی کنند، این بازی به بهبود مهارت گوش دادن و مهارت بیان کردن کمک میکند و منجر به توسعه روابط اجتماعی کودک میشود.
همه کارهایی که باید انجام دهید این است که بازی را با برخی از دستورات شروع کنید، مثلا سایمون می گوید : ” رقص یا پرش” و کودک نو پا باید برای به دست آوردن امتیاز این عمل را انجام دهد.اگر شما دستوری را بدون گفتن کلمه سایمون می گوید شروع کنید و کودک طبق دستور عمل کند، او امتیاز را از دست می دهد.شخصی که بالاترین امتیاز را دارد در پایان برنده است.این یک بازی ذهنی برای کودکان و یک نوع بازی تقویت هوش هیجانی است.طور تصادفی در یک خط مستقیم یا دایره قرار دهید. موسیقی را پخش کنید و از کودک بخواهید که اشیا را بچرخاند.هنگامی که موسیقی متوقف می شود، یک کارت شماره را بیرون بیاورید و کودک باید شماره درست را پیدا کند و رری آن بایستد.این بازی یک راه عالی برای یادگیری و شناسایی اعداد است.. اعداد نیز می توانند با فلش کارت حروف الفبا نیز جایگزین شوند.

مجسمه شو :

یکی دیگر از بازی های کلاسیک که در اکثر کشورها وجود دارد و تحریک و انگیزه زیادی را ایجاد میکند بازی مجسمه است ،که به عنوان فریز هم شناخته می شود.مجسمه شو یک بازی ساده و بدون هیچ هزینه است که موسیقی در پس زمینه آن پخش میشود و کودکان باید حرکت و فعالیت های متفاوت انجام دهند.هنگامی که موسیقی متوقف می شود، باید در ژست های مختلف بصورت ساکن و مجسمه قرار بگیرند.اولین کسی که حرکت می کند از بازی خارج میشود.
این بهترین بازی گروهی است و نقطه مثبت این بازی این است که می توان آن را در هر کجا بازی کرد و روحیه و تخیل را در اعضای گروه ایجاد می کند.

گرد آورنده : سرکار خانم یعقوبی ( مربی پیش2 )

تایید کننده : سرکار خانم هامونی ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : بیتوته


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20