بدغذایی کودکان و مشکل جدی که باید به فکر آن باشید

اختلال بدغذایی کودک مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است. برخی کودکان دچار بی اشتهایی هستند و برخی از آن‌ها تنها غذاهای مخصوص مثل شیرینی جات و یا آب میوه‌ها را می‌خورند و یا علاقه‌ای به خوردن سبزیجات و گوشت ندارند. واضح است برای اینکه کودک بتواند رشد طبیعی خود را طی کند، باید از انواع مواد غذایی تغذیه شود تا انرژی برای فعالیت‌ها و سوخت بدن برای رشد و وزن گیری تامین شود.

از طرفی برخورد نامناسب والدین و اجبار و زور آن‌ها برای غذا دادن به کودک موجب لجبازی و تنفر او از غذا می‌شود و این امر موجب تشدید شدن بدغذایی کودکان می شود. اما پیش از هر چیز برای تغذیه مناسب باید دید که کودک در چه مرحله رشدی قرار دارد، سپس با استفاده از راهکارهای زیر به دنبال رفع اختلال بدغذایی در کودکان بود.

اختلال بدغذایی کودکان از نظر متخصصان

اگر کودک دچار اختلال بدغذایی کودکان باشد، به هنگام غذا خوردن دچار اضطراب می شود و غذا را پس می زند. پس هرگز نباید دستوری با او رفتار کنید. اگر بیش از حد روی اختلال بدغذایی در کودک تمرکز کنید، باعث ایجاد استرس در درون او می شوید و در نتیجه او هم از غذا خوردن سر باز می زند. برای برطرف کردن این مشکل اجازه دهید که غذا برای کودک باشد و خودش کم کم هر طور که می خواهد شروع به خوردن غذا کند. پس عقب بنشینید و اجازه دهید که خودش با غذای جدید ارتباط برقرار کند.

کودک اول غذا را می بیبند سپس تصمیم به خوردن یا نخوردن آن می گیرد. غذایی رنگارنگ که به اشکال مختلف برش داده شده باشد یا در ظروف بامزه سرو شود، مطمئنا کودک را نسبت به طعم غذا کنجکاو می کند. برای خواندن مطالب کمک کننده بیشتر می توانید به این مقاله مراجعه نمایید:بدغذایی کودکان در طب سنتی.

تحقیقات نشان می دهد کودکان زمانی که نقش کمک کننده در آشپزی، آماده کردن یا سرو غذا داشته باشند، احساس بهتری می کنند. به همین دلیل باید سعی کنید کودک را در انجام این کارها دخیل کنید.

مثلا سعی کنید برای اختلال بدغذایی کودکان هنگام چیدن غذا روی بشقاب از کودک خود کمک بگیرید. البته باید محدودیت هایی را در این مورد تعیین کنید که خود کودک متوجه آن ها نباشد و طوری رفتار کنید که انگار او در آماده کردن غذا به شما کمک می کند و کار مهمی انجام می دهد.

کودکان زمان زیادی را دچار کلافگی می شوند و در نتیجه نمی توان انتظار داشت که همیشه خوب غذا بخورند. این اتفاق لحظات زیادی برای کودک رخ می دهد. خیلی وقت ها او از مدرسه برمی گردد و می بینید که هیچ کدام از خوراکی هایش را نخورده است. علت آن کلافگی کودک است و برای برطرف کردن اختلال بدغذایی کودک که بر اثر کلافگی برای بچه ایجاد شده کمی با او به آرامی صحبت کنید. اشتهای کودکان غیر قابل پیش بینی است و پس همیشه باید بهترین زمان را انتخاب کنید.

بعد از سن دو سالگی کم کم سرعت رشد کودکان کاهش پیدا می کند و به این معناست که آنان مانند همیشه گرسنه نمی شوند و بعضی از روزها کاملا گرسنه هستند و بعد از آن کاملا احساس سیری می کنند.

پس ممکن است در چنین زمان هایی نگران شوید اما نباید عکس العمل خاصی از خودتان نشان دهید زیرا ممکن است که کودکتان اصلا گرسنه نباشد. برای برطرف کردن اختلال بدغذایی بچه ها قبول کنید که خودتان هم گاهی اوقات اصلا گرسنه نیستید و هیچ دلیل خاصی هم برای موضوع وجود ندارد.

 

نقش والدین در اختلال بدغذایی در کودک 

با توجه به نکات گفته شده کودکی که دچار خستگی، کلافگی، مصرف زیاد غذا، بیماری، روحیه ضعیف، حواس پرتی و فشار بیش از حد والدین است؛ نمی تواندغذای زیادی بخورد یا اصلا میل به غذا ندارد. والدین نباید بگذارند کودک حس کند که غذا نمی خواهد یا اختلال  بد غذایی کودکان را تجربه کند. اگر اختلال بدغذایی کودک تا حدی پیش رفت که او را دچار بیماری و ضعف بدنی کرد باید حتما به پزشک مراجعه کنید و برای درمان کودک خود اقدام فرمایید.

اختلال غذایی کودکان یکی از جدی ترین بیماری هایی است که کودکان را درگیر می کند. در صورتی که بچه مبتلا به یکی از اختلالات غذایی کودکان شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

گردآورنده: سرکار خانم کشتی دار(مربی پیش دو)

تاییدکننده: سرکار خانم هامونی(مدیریت پیش دبستانی)

منبع: ولاک


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20