علت جویدن ناخن در کودکان

تنها کودک شما نیست که می‌تواند در حال جویدن ناخن‌های خود باشد. حدود ۵۰٪ کودکان بین ۱۰ تا ۱۸ سال حداقل گهگاهی ناخن‌های خود را می‌خورند و برای بسیاری از بچه‌ها این عادت حتی از سنین پایین شروع می‌شود.این کار یکی از رایج ترین “عادت‌های عصبی”است ، که شامل پیچاندن مو ، جمع شدن بینی و مکیدن انگشت شست نیز می‌باشد. و به طور رسمی ، به عنوان یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن مشخص می‌شود. اگرچه این یک عادت آزار دهنده است ، اما این والدین هستند که باید علل اصلی را کشف کنند و به آن‌ها کمک کنند تا از پس آن برآیند.کودکان به دلایل مختلف از جمله اضطراب ، استرس ، بی حوصلگی و راحتی ناخن‌های خود را می‌جوند. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل جویدن ناخن توسط کودک ذکر شده است:

برای راحتی
نوزادان و کودکان نوپا انگشت شست خود را به عنوان یک عمل تسکین دهنده خود می‌مکند که امری طبیعی است. این کار باعث راحتی در هنگام بازی یا تنهایی می‌شود. ناخن جویدن نوعی مکش شست تغییر یافته است که با رشد کودکان ایجاد می‌شود. از این رو کودکان و حتی نوجوانان ناخن‌های خود را گاز می‌گیرند زیرا احساس راحتی می‌کنند.

دلزدگی
بچه‌ها تمایل دارند ناخن‌های خود را در هنگام بی حوصلگی یا انجام کارهای یکنواخت بخورند. همچنین وقتی آن‌ها درگیر فعالیتی نباشند و دستانشان آزاد باشد و هنگام تماشای تلویزیون یا شرکت در یک کلاس، این رفتار آن‌ها قابل مشاهده است.

برای از بین بردن اضطراب و استرس
موقعیت‌هایی در خانه یا مدرسه که می‌توانند استرس زا یا اضطراب ایجاد کنند باعث جویدن ناخن در کودکان می‌شود. بسیاری از موقعیت‌های استرس زا وجود دارد که می‌تواند باعث اضطراب آن‌ها شود مانند:

طلاق

درگیری بین اعضای خانواده یا والدین از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا یکی از بستگان نزدیک
نقل مکان به یک شهر یا خانه جدید
پیوستن به یک مدرسه جدید
آزار و اذیت توسط بچه‌های دیگر
مجازات
فشار برای عملکرد خوب در کلاس یا ورزش
تقلید از عادات دیگران
کودکان به سرعت رفتارهای دیگران را انتخاب می‌کنند. جویدن ناخن یکی از این رفتارهاست که معمول است و وقتی می‌بینند خواهر یا برادر دیگر یا یکی از اعضای خانواده آن را انجام می‌دهد ، این عادت را تقلید می‌کنند.

ژنتیک
این احتمال وجود دارد که عادت‌های شما از طریق ژن‌ها به فرزندان شما نیز منتقل شود. اگر قبلاً در دوران کودکی ناخن‌های خود را گاز می‌گرفتید ، به احتمال زیاد فرزندان شما نیز ناخن‌های خود را گاز می‌گیرند.

عوارض مربوط به خوردن و جویدن ناخن در کودک

در حالی که برخی از بچه‌ها ناخن‌های خود را به دلیل ناخوشایند بودن می‌خورند ، دیگران نمی‌دانند که هنگام اضطراب چه کار دیگری باید انجام دهند. آن‌ها با خوردن و جویدن ناخن انگشت می‌تواند خود را تسکین دهند. ناخن جویدن علاوه بر عادت ناخوشایند ، می‌تواند به دندان و ناخن کودک شما آسیب برساند. بنابراین ، اگر کودک شما به خصوص هنگام خوردن ناخن‌های خود، پرخاشگر است ، ممکن است مهم باشد که این مسئله را با دندان‌پزشک خود مطرح کنید. در بیشتر موارد ، ناخن جویدن هیچ مشکلی جدی در سلامتی کودک ایجاد نمی‌کند – و معمولاً نشانه ای از یک مسئله ریشه دار نیست. در عوض ، این کار فقط یک عادت عصبی است که اغلب والدین را عصبی می‌کند. در زیر عوارض مربوط به جویدن ناخن در کودکان آورده شده است:

گاهی اوقات کودکان می‌توانند ناخن‌های خود را آن‌قدر عمیق بخورند که اغلب خونریزی می‌کنند که می‌تواند به انگشتان آن‌ها آسیب برساند یا لثه‌های آن‌ها را زخم کند.جویدن ناخن با دست‌های آلوده می‌تواند منجر به عفونت و بیماری شود.ناخن جویدن شدید می‌تواند نشانه ای از مشکلات اساسی توجه یا اضطراب باشد که باید برطرف شود.درک اینکه چرا کودک شما ناخن‌های خود را همچنان گاز می‌گیرد ، نیمی از راه حل برای ترک این عادت است. با گذشت زمان ، می‌توان با تقویت گزینه‌های مثبت این عادت را در آن‌ها ترک کرد.

نحوه جلوگیری از جویدن و خوردن ناخن در کودک
از آنجا که بیشتر بچه‌ها با خوردن ناخن بزرگ و رشد می‌کنند ، برخی از والدین بهترین روش را نادیده گرفتن آن می‌دانند. اما ، برای والدین دیگر ، جستجوی راه دیگر خیلی سخت است.اگر جویدن ناخن با عصبی بودن کودک آغاز شده است ، ممکن است چند دقیقه به این فکر کنید که آیا کودک شما ممکن است کمی دچار اضطراب یا استرس شود. به خاطر داشته باشید که برخی از اتفاقات مثبت مانند انتقال به یک گروه مطالعه جدید یا گرفتن حیوان خانگی جدید ، می‌تواند برای بچه‌ها استرس آور باشد.

اگر به نظر می‌رسد جویدن ناخن آن‌ها عادت بدی است ، چند روش برای کار با کودک برای جلوگیری از این رفتار وجود دارد:

آرام کردن و تسکین استرس و اضطراب

اگر مشاهده کردید که کودک در هنگام استرس یا اضطراب نسبت به مسائلی از قبیل تغییر مدرسه ، انتقال به مکانی دیگر یا درگیری در داخل خانواده ، ن

اخن‌های خود را بیشتر می‌خورد، وقت بگذارید تا با او صحبت کنید. وقتی او روحیه مناسبی دارد وقت خوبی پیدا کنید و با او ارتباط برقرار کنید و درباره موضوعاتی که ممکن است نگران او باشد صحبت کنید.

ناخن‌های آن‌ها را به طور مرتب کوتاه کنید

کوتاه کردن ناخن‌های کودک سطح زیر ناخن‌ها را کاهش می‌دهد – و به معنای کمتر شدن میزان کثیفی، آلودگی و باکتری کمتری است که می‌تواند به دهان آن‌ها وارد شود. از کوتیکول ها نیز به خوبی مراقبت کنید. باکتری‌ها می‌توانند به پوست اطراف ناخن وارد شده و باعث عفونت شوند. یک کیف ناخن کوچک یا ناخن گیر در کیف خود قرار دهید. گاهی اوقات ، ناخن کوتاه شده برای مقاومت در برابر آن خیلی زیاد است.

یک جایگزین پیدا کنید

به دنبال چیزی سالم باشید که کودک شما بتواند آن را در دهان خود بگذارد. برای یک کودک بزرگ‌تر ، ممکن است میان وعده‌های منظم چوب کرفس و هویج ترد باشد. فقط مطمئن شوید که جویدن ناخن را جایگزین میان وعده‌های شیرین نمی‌کنید وگرنه یک عادت بد را با عادت دیگر عوض می‌کنید.

به فرزند خود چیز دیگری بدهید تا روی آن تمرکز کند

چیزی پیدا کنید که انگشت کودک شما را فعال نگه دارد. آن‌ها ممکن است دوست داشته باشند به آرامی “سنگ نگرانی” صافی را که می‌توانند در جیب خود نگه دارند ، بزنند ، یک توپ استرس کوچک را فشار دهند یا یک اسباب بازی نرم دیگری را فشار دهند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جای تمرکز روی صدا و احساس گاز گرفتن ناخن‌ها ، بر روی بافت و احساس آنچه در دست آن‌ها است تمرکز کنند.

از کد استفاده کنید

یک سیگنال ظریف بین دو نفر خود انتخاب کنید که باعث می‌شود او جویدن ناخن را قطع کند. هنگامی که می‌بینید آن‌ها مشغول خوردن ناخن خود هستند، به آرامی روی بازو وی را لمس کنید یا از یک کلمه رمز استفاده کنید که بدون اعلام آن به دیگران ، به آن‌ها هشدار می‌دهد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا هنگام انجام این کار آگاهی بیشتری کسب کنند – به هر حال ، بسیاری از این عادات عصبی به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود.

ایجاد سیستم پاداش
یک نمودار برچسب ایجاد کنید و هر روز علامت گذاری کنید که کودک ناخن‌های خود را نمی‌جوید. اگر کودک شما نمی‌تواند یک روز کامل را بسازد ، ممکن است لازم باشد روز را به چند قسمت کوچک‌تر از زمان تقسیم کنید ، مانند “قبل از صبحانه” یا “در هنگام شام”. هنگامی که او مقدار مشخصی از برچسب‌ها را جمع کرد به او جایزه دهید – مانند سفر به پارک برای پنج برچسب.

استفاده از لاک ناخن برای جلوگیری از خوردن آن را امتحان کنید
همیشه یک محصول استاندارد وجود دارد: لاک ناخن که برای جلوگیری از خوردن ناخن طراحی شده، طعم وحشتناکی دارد یا هنگام گاز گرفتن کمی می‌سوزد. (البته مواظب باشید ، زیرا برخی از آن‌ها استون یا فلفل قرمز را در خود دارند که اگر کودک شما چشم‌های خود را مالش دهد ، می‌تواند کمی صدمه ببیند.) با پزشک یا داروساز کودک خود صحبت کنید تا در مورد ایمن ترین گزینه‌ها اطلاعات کسب کنید. بد سلیقگی حداقل کودک شما را نسبت به این عادت آگاه می‌کند.

اجازه دادن به عواقب طبیعی
به خاطر داشته باشید که پیامدهای طبیعی می‌توانند معلمان خوبی باشند. بنابراین ، اگر این عادت کودک شما گاهی اوقات باعث می‌شود انگشتانش در اثر خوردن ناخن‌هایش کمی دچار درد یا ناراحتی شود، درد ممکن است باعث شود که در آینده ناخن‌های خود را کمتر بخورد.

صبور باشید

جویدن ناخن ممکن است گاهی بهتر شود و سپس دوباره بدتر شود. این امر اغلب بخشی از روند خلاص شدن از یک عادت بد است. با این حال ، با گذشت زمان ، احتمالاً جویدن ناخن کودک شما کاهش می‌یابد.

ترک عادت‌های بد سخت است. اگر فرزندتان به خاطر جویدن ناخن‌ها خود را درگیر خود کرد ، به او یادآوری کنید که شما بچه‌ها با هم در این کار هستید. و قبل از اینکه خیلی ناامید شوید ، به خود نیز یادآوری کنید – این احتمالاً فقط یک مرحله گذرا است.

موضوع را زیاد پر اهمیت نکنید
اگر از عادت آن‌ها خسته شده‌اید ، می‌توانند اضطراب شما را برطرف کرده و پریشان شوند. اگر به طرق دیگر به دنبال آن‌ها نیستید ، ممکن است از آن‌ها به عنوان راهی برای جلب توجه شما استفاده کنند.

از بدتر کردن آن اجتناب کنید
توجه بیش از حد به عادت‌های بد کودک شما احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داد و ناخن جویدن او حتی بدتر می‌شود. تنبیه کودک یا خجالت زده کردن او به دلیل ناخن جویدن نیز در تغییر عادت‌های وی مؤثر نخواهد بود.

به کودک خود کمک کنید تا ناخن جویدن خود را مدیریت کند اما در جلوگیری از توقف او خیلی گیر نباشد. فریاد کشیدن یا گفتن اینکه آن‌ها ” کودک بدی” هستند کمکی نخواهد کرد.
از سخنرانی‌های طولانی درباره همه دلایل منزجرکننده قرار دادن انگشتان در دهان خود صرف نظر کنید – احتمالاً این کار هم مؤثر نیست.
کمک به کودک در پایان دادن به جویدن ناخن‌ها اگر از برنامه استفاده شود بسیار موثرتر خواهد بود. اگر انگیزه خاصی برای ترک آن ندارند ، احتمالاً تلاش شما موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین ، با آن‌ها صبور باشید و اگر آن‌ها علاقه ای به توقف ندارند ، ممکن است لازم باشد تا پایان آن‌ها صبر کنید.شما ممکن است هر از چند گاهی موضوع را با گفتن جمله ای مانند “من متوجه می‌شوم ناخن‌های خود را زیاد گاز می‌گیری. آیا بچه‌های مدرسه هرگز متوجه این موضوع شده اند؟” ذکر این نکته که افراد دیگر ممکن است آن‌ها را در حال انجام این کار ببینند ممکن است باعث شود آن‌ها نسبت به دیگران درک کنند. به همین ترتیب ، ممکن است از آن‌ها بپرسید: “به نظر می‌رسد وقتی ناخن‌های خود را زیاد گاز می‌گیرید ، انگشتان شما گاهی زخم می‌شوند. آیا آرزو می‌کنید کاش این کار را نمی‌کردید؟”
اگر فرزند شما در ترک این عادت تلاش زیادی می‌کند، در تهیه برنامه ای برای کمک به او با هم کار کنید. سعی کنید یک “کلمه رمز” را که می‌توانید به عنوان یادآوری استفاده کنید مشخص کنید یا ممکن است بگویند اگر می‌توانند ناخن‌های خود را به اندازه کافی رشد دهند که شما مجبور شوید آن‌ها را کوتاه کنید

گرد آورنده : سرکار خانم یعقوبی ( مربی پیش2 )

تایید کننده : سرکار خانم هامونی ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : نی نی سایت

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20