علت مکیدن انگشت در نوزادان

مکیدن انگشت نوزاد نشانه چیست و چرا بچه ها دست می خورند؟ مهم ترین دلیل مکیدن انگشت نوزاد، آرامش بخش و تسکین دهنده بودن این کار برای اوست. انگشت مکیدن کودک کاری است که احتمالا از دوران جنینی و داخل رحم نیز آن را انجام می داده است. در چند ماه نخست پس از تولد نیز نوزادان برای آرام شدن، خوابیدن، و یا حتی برای لذت بردن شروع به مکیدن انگشت می کنند. مهم تر از این موارد در رابطه با انگشت مکیدن کودک این است که مکیدن انگشت توسط نوزادان یک رفلکس غریزی بوده و روش تغذیه آنها نیز است.

مکیدن انگشت در نوزادان و حتی کودکان یکی از عادت های طبیعی این دوران است. برخی از والدین با دیدن مکیدن انگشت توسط نوزادان و انگشت مکیدن کودک نگران می شوند و سریعا به دنبال روش درمان و لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت می روند. با وجودی که عوارض مکیدن انگشت نوزاد مسئله ای قابل توجه است، اما مکیدن انگشت در کودکان تا سنین مشخص، یک عمل رایج است. در ادامه مکیدن انگشت، عوارض مکیدن انگشت نوزاد، و روش های درمان در صورت نیاز را کاملا بررسی می کنیم.

دلایل مکیدن انگشت در کودکان
پاسخ سوالات چرا بچه ها دست می خورند و مکیدن انگشت نوزاد نشانه چیست را در قسمت قبل دادیم. اما علت انگشت خوردن کودک سه ساله، علت انگشت خوردن کودک چهار سال، و به طور کلی دلایل انگشت مکیدن کودک در سنین بالاتر از شیرخوارگی چیست؟

مکیدن انگشت در سنین نوپایی و مکیدن انگشت در کودکان می تواند دلایل مختلف داشته باشد. خستگی، ترس، کسل یا کلافه بودن، و بیماری می تواند علت انگشت خوردن کودک سه ساله یا علت انگشت خوردن کودک چهار سال شما باشد. علاوه بر اینها، تلاش برای کنار آمدن با شرایط جدید مانند رفتن به مهد یا مراقبت توسط پرستار می تواند کودک را وادار به مکیدن انگشت کند. همچنین، مکیدن انگشت در کودکان می تواند به آنها برای خوابیدن کمک کند و وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوند، با کمک آن دوباره بخوابند.

عوارض مکیدن انگشت نوزاد
عوارض مکیدن انگشت نوزاد نباید والدین را هنگام مشاهده مکیدن انگشت نوزاد نگران کند. مکیدن انگشت توسط نوزادان در سنین بالاتر (۲ الی ۴ سالگی) کاملا رفع می شود. ضمنا، انگشت مکیدن کودک تا پیش از ۵ سالگی آسیب جدی ای را به ساختار فک و دندان او وارد نمی کند. اگر کودک شما بالای ۵ سال است و عادت مکیدن انگشت را ترک نکرده، احتمال دارد با مشکلات زیر رو به رو شود:

۱. عفونت و بیماری مسری به دلیل مکیدن انگشت
در وهله اول، خطر ابتلا به عفونت و بیماری های مسری یکی از عوارض مکیدن انگشت نوزاد است. در بسیاری از موارد هنگام انگشت مکیدن کودک، دست استریل نبوده و مکیدن انگشت باعث ورود عفونت به دهان می شود.

۲. تغییر شکل دندان ها در نتیجه انگشت مکیدن کودک
مکیدن انگشت در کودکان به آرواره بالایی و نرم کام آنها فشار می آورد، و منجر به نازک شدن آرواره بالایی و تغییر شکل دندان های او می شود. فاصله بین فک بالا و پایین هنگام جفت شدن دندان ها از جدی ترین عوارض مکیدن انگشت نوزاد در سنین بالاست. اگر کودک در نتیجه مکیدن انگشت خود با این مشکل مواجه شود، با ارتودنسی می توان آن را رفع کرد.

۳. مکیدن انگشت در کودکان و آثار روانی
یکی دیگر از عوارض مکیدن انگشت نوزاد نوک زبانی صحبت کردن کودک است که ممکن است به درمان‌ پیوسته و حتی دراز مدت نیاز داشته باشد. در این شرایطو ممکن است کودک توسط همسن و سالان خود دچار استرس روانی و از گروه طرد شود.

روش های جلوگیری از مکیدن انگشت
مطالعه عوارض مکیدن انگشت نوزاد و انگشت مکیدن کودک مطمئنا عزم شما را بیش از پیش برای جلوگیری از مکیدن انگشت در کودکان جزم کرده است. برخی از والدین با نیت جلوگیری از عوارض مکیدن انگشت نوزاد، از لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت استفاده می کنند. مطمئنا لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت بهترین روش برای این کار نیست. به جای آن سعی کنید راه های زیر را به کار ببندید:

۱. یافتن دلیل انگشت مکیدن کودک
اولین مرحله برطرف کردن هر نوع عادت، پیدا کردن دلیل آن است. ببینید چه زمانی و کجا انگشت مکیدن کودک شروع می شود. همین کار باعث می شود کودک را بهتر بشناسید، احساس و احتیاجات او را درک، و آنها را به گونه ای موثر رفع کنید.

۲. توجه به روش انگشت مکیدن کودک
اگر مکیدن انگشت به قرار دادن انگشت در دهان ختم می شود، نگران عوارض مکیدن انگشت نوزاد نباشید. اما اگر کودک این کار را به شدت انجام دهد، ممکن است به عوارض مکیدن انگشت نوزاد دچار شود. در این حالت با استفاده از نکات بعدی جلوی این کار را بگیرید.

۳. توجه به سن کودک
مکیدن انگشت نوزاد می تواند نشان دهنده گرسنگی او باشد. اگر علت انگشت خوردن کودک سه ساله یا علت انگشت خوردن کودک چهار سال نیز همین باشد، با یک یادآوری کوچک توسط والدین می تواند غذا بخورد یا خود والدین به او غذا بدهند.

۴. واکنش نشان ندادن به مکیدن انگشت در کودکان
به جای دعوا، تنبیه، و یا استفاده از لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت، نسبت به این کار او بی تفاوت باشید. در بسیاری از موارد کودک مکیدن انگشت را ناخودآکاه انجام داده و فشار آوردن به او می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

۵. جایگزین کردن فعالیت های دیگر
به جای استفاده از لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت، این عادت کودک را با فعالیت های دیگر مانند فراهم کردن وسایل سرگرم کننده و بازی با او قطع و حواس او را پرت کنید.

۶. شناسایی احساس و نیاز کودک
لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت یک راه کوتاه مدت است. به جای آن، اگر می دانید کودکتان به دلیل خستگی یا کلافگی انگشتش را می مکد، اجازه دهید بیشتر بخوابد یا به او کمک کنید احساسات خود را با حرف زدن و کلمات بیان کند.

در آخر، فراموش نکنید که جلوگیری از مکیدن انگشت به صبر و پشتکار شما نیاز دارد. اگر در نادیده گرفتن و رعایت سایر نکات پایدار باشید، به تدریج، از دفعات بروز این رفتار کاسته خواهد شد.

گرد آورنده : سرکار خانم یعقوبی ( مربی پیش2 )

تایید کننده : سرکار خانم هامونی ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : نی نی سایت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20