نحوه برخورد با کودکان

نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد . برخورد های تربیتی والدین شامل میزان عشق و محبقت و محدودیت هایی برای فرزندانشان است به طوری کقه مببقت والقدین بقه فرزنقدان موجقد ایبقاد ااسقاک آرامق کودکقان و برقراری ارتباط بهتر کودک با والد می شود،هم چنین والدین با محدودیت هایی که برای فرزندان خود قایل می شوند می توانند عکس العمل غیر متعادل وتندی در مقابل رفتار کودک خود نشان ندهند و در مقابل او سلطه جویانه ظاهر شوند واکنش تند والدین در مقابل کودکان سبد می شود والدین کودکان خود را تنبیه بدنی کنند و هیچ پیشبرد تربیتی برای کودکان ندارد اما واکن متعادل باعث می شود تا والدین به نتیبه دلخواه خود در تربیت کودک برسند.
والدین باید با بهره گیری از این 4 روش و الگوهای متفاوت تربیتی ، یک شیوه متعادل تربیتی را بکار گیرند کودکان کرده و با تعیین محدودیت ها، آن ها را در مسیر درست قراردهند والدینی که از شیوه تربیتی محبت زیاد در مقابل کودکان استفاده می کنند،باید صحبت بیشتری بقا فرزندان خقود داشته باشند و وقت بیشتری را صرف آن ها کنند
والدینی که از روش قرار دادن محدودیت های زیاد برای تربیت کودکان استفاده می کنند باید قبول کنند کقه روش صحیحی را به کار نمی برند و مانند زمان های قدیم دیکتاتورانه با کودکان رفتار می کنند. هدف از تربیت کودکان، باید آموزش ااترام گذاشتن متقابل به آن ها و آماده کردن آن ها برای پیروی از قوانین اجتماعی است و فرقی نمی کند که کدام شیوه تربیتی را بکار می برید .شما باید شیوه تربیتی را انتخاب کنید که با آن ارتباط بهتری برقرار کرده اید . برخی از والدین شیوه ای را بر می گزینند که والدینشان برای تربیت آنان داشته است زیرا می پندارند که این شیوه بر روی آنان تاثیر گذار بوده اما برخی از والدین با شیوه تربیتی که والدینشان
برای آنان داشته به هیچ وجه موافق نیستند .
روش های تربیتی صحیح فرزندان در خانواده
محبت و محدودیت زیاد بهتر از محبت و محدودیت کم عمل می کند زیرا میزان محبت و محدودیت کم سبد ایباد شخصیت پایین در کودکان می شود.برخی از والدین به دلیل اینکه کودکانشان برداشت منفی از گفته ها و کارهایشان نداشته باشند تقرجی می دهندهیچ
کاری به کار فرزندش نداشته باشند که چنین تصوری کامل سطحی و به علت ساده کردن وظایی است و هیچ تاثیری درتربیت فرزند ندارد
هیچ گاه زور و اجبار غیرضروری را به فرزندان خود تحمیل نکنید وبیش از اندازه آن ها را خسته نکنید تا مجبور شوند دست به مخالفت های شدید بزنند و بهتر است به جای متوسل شدن به زور با محبت فراوان با کودکتان برخورد کنید .عشق و محبت خود را تا جایی که توان دارید نصیب کودکان کنید و در صورت لزوم حد و مرزهای مشخصی برای آن ها تعیین کنید. از شیوه پرخاشگرانه و سلطه جویانه فقط در زمانی استفاده کنید که جان فرزندانتان در خطر بود
شیوه های درست رفتار با کودک

• احترام به شخصیت کودک
احترام به شخصیت کودک سبد می شودآن ها این ااترام را ببینند و در مقابل به شما ااترام بگذارند پس بهتر است همان گونه که دوست دارید با شما رفتار شود با کودکتان رفتار کنید.
• در استفاده از روش های تربیتی صبور باشید اگر از یک شیوه نتیبه نگرفتید مایوک نشوید و آن را ادامه دهید وهرگز قواعدتان را زیر پا نگذارید.
• شیوه تربیتی متناسببا کودک خود را بیابید قبل از تنبیه منظورخود را به کودکان بفهمانید زیرا گاهی اوقات والدین منظور خود را به درستی بیان نمی کنند و یا ازکودکشان توقع فراوان دارند.
• به دنبال ریشه بعضی رفتارها در کودکانتان باشید علت رفتار نا شایست کودکتان را بشناسیدزیرا برخی کودکان اگر از واقعه یا اادثه ای متاثر شوند ، در واکن به آن دستبه رفتارهای نادرست و غیرقابل توجیه می زنند.
• بدایند کدام شیوه تربیتی با کودک شما تناسب دارد قبل از اعمال تنبیه مطمئن شوید او منظور شما را از عملی که به نادرست انبام داده، فهمیده است. گاهی اوقات والدین منظور خود را به درستی بیان نمی کنند و یا توقعی فراتر از توانایی کودک از او دارند.
• شیوه تربیتی خود را با خلق و خوی کودک مطابقت دهید کلید اصلی شیوه تربیتی مناسد درک شخصیت خل و خوی کودک است تا در کنار آن بتوانید استعدادها و تمایطت او را بهتر شناسایی کنید. در مورد شیوه تربیتی خود تا اد امکان با کودک مشورت کنید.
• به شخصیت کودک احترام بگذارید مدت زمانی که قصد تربیتی دارید به او احترام بگذارید. بچه هایی که از پدر و مادر خود ااترام می بینند بیشتر به آن ها ااترام می گذارند اگر کمی سخت گیری کردید یا عصبانی شدید از او عذرخواهی کنید. همان طور که دوست دارید او با شما رفتار کند با او رفتار کنید.
• صبور باشید هر شیوه ای اگر عبولانه و با انتظارات نابه جا پیاده شود، نتیبه نخواهد داد. اگر با یک شیوه نتیبه نگرفتید مایوک نشوید و آن را ادامه دهید. قواعدی را که خود تعیین کرده اید هرگز زیر پا نگذارید و هرگز در مقابل دیگران از رفتارهای ناشایست او صحبت نکنید.
وقتی ارکتی ناشایست از او سر زد پس از اعمال شیوه تنبیهی مناسد از او نخواهید عذرخواهی کند یا درباره آن کار سخنرانی نکنید. به او کمک کنید پس از تنبیه به روال عادی برگردد.
• جداسازی این شیوه فقط زمانی موثر است که بدانید کودک دقیقا چه عمل خطایی را و چه اندازه عمدی انبام داده است. دقایقی او را در مکانی نه چندان راات تنها بگذارید. این شیوه زمانی موثر می افتد که کودک بفهمد هدف از این محروم سازی چه چیزی بوده است.
روش تربیتی ایجاد انگیزه در فرزندان
• آیا تاکنون به این فکر کرده اید، چند بار به رفتار کود ک خود واکن تند نشان داده اید؟ شاید بیشتر از آن که به تشوی کودک خود توجه کرد هاید، او را تحقیر و تنبیه کرده اید. اگر مدیری بااین همه رویکردهای منفی، هرچند ب ها ، با زیردستان برخورد کند، چه فکری دربار هاش می کنید؟
• مؤثرترین روش تقویت عزت نفس در کودکان این است که خوبی های کودک خود را ببینید. به عنوان ماال بازی تو با « یا »! بدون این که به تو بگویم، خودت تخت خوابت را مرتد کردی، فوق العاده است « : بگویید در طولانی مدت، جمله های این چنینی، بیشتر از دستورهای .»! خواهرت را دیدم، خیلی با فاصله بودی تکراری، رفتارهای مابت در کودکان را تقویت می کند.
• هرروز، به دنبال بهانه ای برای تشوی کودک خود باشید. در جایزه دادن به کودکان دست و دلباز باشید:عشق شما به کودک، درآغوش گرفتن و تحسین کردن او در تربیت فرزند معبزه می کند. با این اقدامات ، خیلی زود میبینید بیشتر رفتارهای خوب مورد نظرتان را در کودک پرورش داده اید. برای تربیت صحیح فرزند وقت کافی بگذارید
• اغلد، ب هسختی موقعیتی پی می آید که پدر و مادر در کنار فرزندان خود به صرف غذا بپردازند. باید بدانید بچ هها، در دنیا چیزی مهمتر از اضور در کنار والدین و مورد توجه و محبت آنها قرار گرفتن ندارند. هر روز صب ، ده دقیقه زودتر بیدار شوید و با کودک خود صبحانه بخورید، یا بعد از شام ظر فهای نشسته را رها کنید و با کودک خود مدتی قدم بزنید.
• کودکانی که توسط والدین خود مورد بی توجهی قرار بگیرند، اغلد، رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند تا از طریق بدرفتاری توجه والدین خود را جلد کنند. بسیاری از متخصصان در اوزه روانشناسی و مشاوره کودک اختصاصزمان معنی برای توجه به کودک را برای رشد و تربیت فرزندان بسیار مؤثر می دانند.
• را به کودکان خود اختصاص داده و به آنها اجازه دهید در تصمیم گیری های شما مشارکت داشته باشند. به » یک شد «، هر هفته راه های برقراری ارتباط با کودک خود فکر کنید: یادداشت یا چیز خاصی در جعبه ی غذای بگذارید. به نظر میرسد نوجوانان در مقایسه با بچه های کوچک تر، کمتر به توجه پدر و مادر خود نیاز دارند. چون موقعی تهای کمتری برای با هم بودن والدین و نوجوان وجود دارد. وقتی نوجوان میل دارد با پدر و مادر خود ارف بزند یا در فعالیت خانوادگی شرکت کند، والدین باید نهایت عتطش خود را برای توجه به فرزندان به کار گیرند.
تماشای برنامه تلویزیونی، انبام بازی یا شرکت در هر فعالیت های تفریحی همراه با نوجوان باعث ایباد مهر و محبت متقابل بین فرزند و
والدین م یشود. این گفتگوها همچنین باعث ایجاد شناخت بیشتر روایات فرزند توسط والدین می گردد.
اگر پدر و مادر پرمشغله ای هستید، اساک گناه نکنید. کارهای کوچک زیادی هست که می توانید برای تربیت فرزند خود انبام بدهید: ذرت بوداده درستکنید، کارت بازی کنید، باهم در خیابان قدم بزنید و مغاز هها را نگاه کنید. همین کارهای کوچکدر ذهن کودکان اثرات ما ثابتی برجای خواهند گذاشت

گردآورنده : سرکار خانم ملک پور ( مربی پیش 2 )

تایید کننده : سرکار خانم هامونی ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : دالی سایت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20